PARĘ SŁÓW OD PEDAGOGA SZKOLNEGO DO RODZICÓW
Bardzo ważnym elementem pracy pedagoga szkolnego jest kontakt z rodzicami uczniów.Tak jak w przypadku uczniów i nauczycieli, tak w przypadku rodziców najważniejsze, co może zrobić pedagog, to po prostu: posłuchać, wesprzeć, okazać zrozumienie, wspólnie pomartwić się kłopotami i wspólnie zaplanować wszelkie dostępne sposoby poradzenia sobie z problemem.
Pedagog szkolny nie zastąpi rodzica, ani nie wyręczy w zrobieniu tego, co należy do niego. Pedagog nie ma prawa wchodzić w rolę ojca i matki. Wizyta rodziców u pedagoga ma pomóc przede wszystkim dziecku. Wizyta u pedagoga to nie formalność, której dopełnienie jest niezbędne do osiągnięcia własnego celu, np. spokoju rodzicielskiego sumienia. Włączenie pedagoga w sprawy rodzinne nie jest załatwieniem problemu, a zaledwie początkiem jego rozwiązania, jednakże WSPÓŁDZIAŁAJĄC RAZEM MOŻEMY OSIĄGNĄĆ NAPRAWDĘ DUŻO, trzeba tylko uzbroić się w cierpliwość i zbyt pochopnie nie poddawać. Zachęcam Was Drodzy Rodzice do częstych kontaktów z wychowawcami
i nauczycielami Waszych dzieci, zapraszam do odwiedzin w pokoju pedagoga.
10 Zasad Rodzicielskiego Wychowania
(Operation PAR, 1985)
1. Obfita miłość.
2. Konstruktywna dyscyplina.
3. Wspólne spędzania czasu.
4. Zaspokojenie osobistych potrzeb wszystkich członków rodziny.
5. Rozwijanie wzajemnego szacunku w rodzinie.
6. Uczenie odróżniania dobra od zła.
7. Prawdziwe słuchanie.
8. Służenie radą.
9. Rozwijanie niezależności.
10. Poczucie realizmu życiowego.
DZIECI UCZĄ SIĘ TEGO, W CZYM I Z CZYM ŻYJĄ
(Autor nieznany; tekst od Tony ten Veen, Utrecht,
Holand, luty-marzec 1996 r.)
Jeżeli dziecko doświadcza krytycyzmu
uczy się potępiania innych.
Jeżeli dziecko doświadcza wrogości
uczy się walczyć z innymi.
Jeżeli dziecko doświadcza szyderstwa
uczy się nieśmiałości wobec innych.
Jeżeli dziecko doświadcza zawstydzenia
uczy się poczucia winy.
Jeżeli dziecko doświadcza tolerancji
uczy się cierpliwości wobec innych.
Jeżeli dziecko doświadcza wzmacniania, dodawania odwagi
uczy się zaufania wobec innych.
Jeżeli dziecko doświadcza pochwał
uczy się doceniania innych.
Jeżeli dziecko doświadcza gry fair
uczy się sprawiedliwości.
Jeżeli dziecko doświadcza bezpieczeństwa
uczy się pokładania wiary w innych.
Jeżeli dziecko doświadcza doceniania siebie
uczy się lubienia siebie samego.
Jeżeli dziecko doświadcza akceptacji i przyjaźni wobec siebie
uczy się znajdować miłość wokół siebie.